Op naar Ierland

5 juli 2009 - Ballycastle, Verenigd Koninkrijk

01-07-2009

Een nieuwe maand. Gisteren hebben we afscheid genomen van NL2 zij gaan noord uit naar Tobermory en wij zuidwest naar Oban. Er stond een stevige bries pal op kop bij het verlaten van het Caledonian Canal. Over 7 mijl kom je in de Corran narrow een smalle doorgang van het Loch Linnhe. Eenmaal door de narrow was er geen wind meer te bekennen en had Neptunes zijn strijkijzer weer gebruikt.

Op zich een relaxte tocht met eilandjes Shuna en Lismore waarop zeehonden lagen te zonnen en zo nu en dan stak er één zijn kop boven water naast de boot.

Doel is Oban Marina wat tegenover de stad op het eiland Kerrera ligt. Net voor sluitingstijd lopen we binnen en krijgen een box op de C steiger (passanten)

Op Kerrera is niet veel te doen. Het heeft een prachtige natuur en geschikt om te wandelen.

Met een veerbootje kun je ieder uur gratis naar de stad en 10 over het uur weer terug tot 24.00 uur.

Eind van de dag daalt er een mistbank neer over het gebied. Het eiland Lismore is op het water in mist gehuld terwijl de bergen er bovenuit steken. Als je vaart dan zit je dik in de mist. Hier bij de haven ligt er een deken op het water van één meter dik. Een bizar gezicht. Kleine bootjes weg alleen masten zichtbaar. Morgen een stap verder mogelijk Crinan als de mist het toestaat. De weerberichten geven voor de komende dagen nog meer mist op. Hier tussen al die eilanden is dat wat minder want je wilt die rotsen toch zien nietwaar. Maar we zien wel of niet.

02-07-2009

Oban ligt achter ons om 9.00 uur vertrokken zonder enige planning voor de stroom die hier toch stevig kan doorzetten. We krijgen de stroom mee in de Kerrera Sound en die kenterde bij het eiland Seil. Tussen het eiland Luing en Scarba is de Sound f Luing en daar stond een partei stroom. We lagen bijna stil. Met 5 kn stroom tegen worstelden we verder. Je moet je voorstellen dat je in een bak water vaart met een snelheid van 7kn en die bak water gaat 5 kn terug dan ga je 2kn vooruit. Als je overboord kijkt ga je als een speer door het water maar als je naar het land kijkt lig je bijna stil. De vuurtoren schuift dus langzaam aan ons voorbij. Na een uur neemt de stroom af tot 1 kn tegen en dat is goed te doen. Tussen Scarba en Jura ligt de Gulf of Corryvreckane  en daar staat  The Great Race op ons te wachten. Hier kan het vreselijk stromen met een zware zee. Gelukkig is het windstil dus daar hebben we geen last van. We passeren dwars de Gulf maar er loopt nauwelijks stroom.. Het tij kentert weer en we krijgen de stroom mee. Joepie eindelijk gratis energie. Een nieuw natuurverschijnsel dient zich aan. Dikke witte wolken dalen neer en verplaatsen zich op het lichte windje als golven op zee uiwaaierend langs de kust in dunne slierten die weer geheel oplossen.

Het zich is zo nu en dan minder dan 200m. Ik zet de radar aan alhoewel het niet druk is komen er toch regelmatig jachten langs.

In de namiddag lost de mist in een felle zon op. De hoed moet op want de zon werkt op zee van alle zijden. Tegen 14.00 steken we de Sound of Islay over. AIS verteld ons dat er een passagier boot uit de Sound komt. Zien doen we hem niet vanwege de weer vage mist langs de kust. We plotten de boot en zien dat hij wegdraait en achterlangs zal passeren. We vervolgen onze weg langs Ardmore Islands ver uit de kust. Er liggen aan de zuidwest kust van het eiland ISLAY veel pukkeltjes die je beter links laat liggen wil je niet bij Neptunus op visite gaan. Port Ellen komt in zicht evenals de whisky stokerijen van Ardberg, Lagvulin en Lafroigh. Op de AIS hebben we al uren een veerboot zien liggen in Port Ellen. En ja hoor net bij binnen lopen vertrekt hij. Het gaf geen problemen en vonden een plaats aan het kleine steiger van Marina Port Ellen. De havenmeesteres was er snel bij en wilde geld zien. Dat kon en na uitwisselen van wat adressen van eetgelegenheden vertrok ze. We hebben honger gekregen van deze lange tocht en op zoek naar wat te eten. Veel is er niet in Port Ellen maar vlak naast de marina stond een hamburgertentje. Dus maar een fast food hap genomen. De fieten waren echter niet te eten en lagen zwaar op de maag te leunen.

Rob popt op. Rob is een aardige en slimme zeehond die opdook toen de vissers binnen kwamen. Ze lossen hun verse scallops (Sint Jakobsschelpen),kreeft en krabben. Hij zwemt de hele avond rond in het kleine haventje in afwachting van wat overboord valt. Rob kan goed watertrappen en komt zo nu dan half het water uit om in de bootjes te kunnen kijken. Net of er net genoeg vis in deze wateren zit. Zo nu en dan vaar je door hele scholen vis volgens de fishfinder.

Als de veerboot niet aankomt of vertrekt is het hier stil, erg stil en dat slaapt lekker.

03-07-2009

Een gat in de dag geslapen en het regent. Dat is minder want we willen een whisky stokerij gaan bezoeken. Er is ook geen internetverbinding mogelijk dus dit verhaal zal wat later aankomen.

T wilt Rob op de foto als hij tracht een visbootje binnen te klimmen. Rob voelt blijkbaar dat je hem wilt fotograferen want steeds duikt hij weg.

Het wordt droog dus we gaan op stap naar Laphroaig distillery in de andere baai. Dit was echter verder lopen dan we dachten. Halfweg vroegen aan een medewerker van BT waar Laphroaig was. Nog een paar mijl verder was het antwoord. Maar stap in dan breng ik jullie wel even. Voor de deur werden we afgezet met het verzoek even te kijken of er een rondleiding was anders bracht hij ons wel terug. Wat een service. De volgende rondleiding is over 40 minuten dus tot ziens en bedankt. Eerst kom je in een ontvangstruimte waar je natuurlijk allerlei souvenirs van het merk kunt kopen en zeker alle soorten whisky van het merk. De rondleiding op zich is aardig alleen hadden we pech de fabriek lag 6 weken stil  voor onderhoudt. Dus niets in bedrijf maar er was gelukkig nog wat voorraad van een nieuw type whisky nl Quarter cast

Dit moet een whisky zijn die 100 jaar geleden zo gemaakt werd. Heel apart maar je moet van de rooksmaak houden. Persoonlijk vond ik hem wel lekker.

Terug naar de boot te voet vonden we wat teveel dus rijdt er een bus? Ja maar wanneer weten we niet.

Loop naar de weg en steek de duim omhoog. Zo gezegd zo gedaan. De eerste auto stopte gelijk en we werden bij de supermark afgezet. Wat een service. Nu maar hopen dat de vissers binnen komen met krab. Dat gebeurde dus niet. Er werd niet uitgevaren dus ook geen vis.

Na het avondeten liep tot onze verbazing NL 2 binnen en de planning is voor morgen ook die van ons over toeval gesproken. Ook de havnemeesteres kwam nog even om de penningen. Nu zou het toch fijn zijn als dit land ook over gaat op de Euro want Britse ponden Schotse ponden, Guernsey-, Alderney- Jersey ponden noem maar op allemaal verschillend en niet uitwisselbaar. Uit de muur komt lokaal geld dus havenmeesteres moest voor wisselbank spelen. Wat zullen we in Ierland krijgen?

04-07-2009

De wind staat in de goede hoek voor de oversteek naar Ierland en het eiland Rathlin Island. Het is niet ver ongeveer 20-25 mijl dus een uur of 3-4 varen.

De wind blijkt toch niet helemaal uit de juiste hoek te komen om in één lijn over te kunnen steken.

Er staat in de North Channel, zoals het water genoemd is, een flinke stroom en daarvoor moet je voor compenseren wil je op de juiste locatie uitkomen. Dus eerst een eind tegen de stroom in om hoogte te winnen en daarna op koers. Het wordt donker in de lucht en dat voorspelt niet veel goeds. Het gaat regenen en de weerberichten van Mail Coastguard klinken niet positief. Warning for small crafts strong winds 6-7bf. Naarmate we Rathlin Island naderden nam de stroom nog wat toe en zeilden we 30 graden hoger als een krab loopt door het water. We kwamen precies goed uit en als de “Reeds” klopt dan hebben we stroom mee rond de punt en wind tegen naar de haven. Het zeil omlaag en motor aan voor de laatste 2 mijl. Het eiland heeft de vorm van een L en we kwamen aan op het uiteinde van de L  en moesten voor de haven terug naar de steel (Ŀ) in de hoek. Een leuk haventje met een paar pontons, voorzien van water en stroom, waar je kan afmeren. We zijn in Ierland.

Bij het ronden van de punt staat een vuurtoren en uitkijkpost op de rotsen. Hier gaat een trap naartoe die als je weer omhoog moet heel veel treden heeft.

Ook hier is het stil, heel erg stil en dat slaapt lekker. Nu hebben we daar toch geen problemen mee, met dat slapen dus, maar het is wel lekker stil.

Op het eiland wonen een kleine 100 mensen en de rest zijn toeristen die met snelle boten vanuit Ballycastle worden aan- en afgevoerd. Er is ook een PUB en daar hebben we voor goed gebruik een paar consumpties genomen. Met het vallen van de avond wordt het………..stil. Ook de wind gaat liggen net als wij.

Het is hier al vroeg licht dus wordt je vroeg wakker en de zon schijnt. Om 10 uur kunnen we oversteken want dan is het “slack” in de Mackdonnell race. Het kan hier 4-6 knopen stromen en dat is heel veel voor een jachtje.

Met halve wind steken we de race over naar Ballycastle waar een prima ligplaats op ons wacht. Na de  lunch lopen we verkenningsrondje en melden ons op het havenkantoor. Het liggeld is inclusief wasmachine, droger en internet. Dat laatste werk echter nog niet. De dongel van Vodafone wel. Voor het uitgaande E mail heb ik nog geen oplossing gevonden het is een 530 autentication fout die ik niet opgelost krijg. Weet iemand raad? Ik werk met MS outlook versie 2003

Om toch mail te kunnen versturen heb ik een internet mailadres aangemaakt voor de bekende onder ons.

1. Gerda en Charles:
    6 juli 2009
    Hoi. We zijn weer helemaal op de hoogte. Jullie nieuwe maatje doet zijn werk goed. Goede vaart.
    Charles en Gerda.
  2. Sylvia:
    7 juli 2009
    jaaaaaaaaaaa eindelijk is het gelukt om jullie te vinden op Google.
    Leuk te lezen dat je al zo ver bent.
    Wel even schrikken dat je auto pil. het begeeft.
    Maar 20 jaar is een mooie leeftijd niet waar.
    Ik ben nu weer op mijn platformpje en zal jullie wel niet meer langs zien gaan . jammer Wel al een heel eind afgelegd zeg.!Ik was zo benieuwd waar jullie zouden zitten.
    De coördinaten van de J6A zijn:
    53.49'26.870 N
    02.56`43.00 O De laatste week van mij en dan een dinsdag naar Cherbour.
    Zaterdag ochtend gaat de Specie na de sluis Vlissingen om 07.00 uur het zeegat uit.Op naar de Channel Islands.
    We hebben thuis zeldsaam mooi weer gehad met 25 en 28 graden. Dat de komende maand ook nog maar zo mag zijn.
    Goeie vaarten een plezierige tijd allebei.

groetjes Sylvia en Frans
  3. pa:
    8 juli 2009
    Bedank voor reactie en goede vaart.