Brixam naar Weymouth

1 augustus 2009 - Weymouth, Verenigd Koninkrijk

30-07-09

Zo de storm is gaan liggen en er staat een prima zeilwindje. Naast ons liggen twee boten waarvan de middelste om 07.00 uur gaat vertrekken en wij om 09.00 uur. De buitenste weten we niet die zijn vannacht om 03.00 uur en 04.30 uur over ons dek geklommen om te gaan slapen.

Achter ons liggen ook drie schepen naast elkaar en de binnenste moet eruit. Het zijn forse boten dus het kost wat moeite die te verhalen en weer vast te leggen. Nadat deze operatie is uitgevoerd zijn wij aan de beurt. Slaperige koppen met een “hang over”komen aan dek om ruimte voor ons te maken. We zijn vrij en varen de rede van Plymouth op. Via de oostelijke uitgang van de breakwater vertrekken we nar zee. Er staat buiten toch nog een stevige woei maar dat zijn we inmiddels wel gewent. En het schip wil vooruit dus zeilen strak en gaan. Daar we een paar kapen moeten ronden bnemen we een ruime bocht om de ruwe zeeën aldaar te vermijden. Even komen we voor de wind te liggen en dat leverde alleen maar rollen en klapperende zeilen op. De motor bij tot de volgend kaap en daar krijgen we weer een aan de windse koers. We omzeilen regelmatig de nodige boeien van vistuig en steven af op Brixam. Hier passeer je een hoge kaap (Berry Head)DSC00525-550 en daarachter valt opeens de wind weg om 5 minuten later met volle kracht terug te komen maar de haven is al in zicht dus zeil af en op de motor naar binnen. Het stadje doet Mediterraans aan met leuke gekleurde huisjes, waarvan het merendeel voor vakantieverblijf. Ik meld ons aan bij de havenmeester via de marifoon en er zijn geen boxen beschikbaar. Aan het bezoekersponton is plaats dus meren we daar af. Brixam-550Er is echter geen stroom en water, maar voor één nacht is dat geen bezwaar. Het is in de stad piratendag en er lopen dus overal piraten. Het piratenschip ligt aan de grond en dat is gezien de staat van het schip maar goed ook, anders was hij toch maar gezonken. Samen met de Belgen een biertje genomen op een terrasje genietend van de zon. Het was een prima zeildag.

30-07-09

Om in Weymouth te komen moet je de Bill of Portland passeren en die punt staat bekent om zijn forse stromingen. Samen met B stellen we een passageplan op om op het juiste moment The Bill te passeren. In principe is de tocht heel simpel het is één rechte lijn naar The Bill vanuit Brixam. Alleen is het belangrijk om op de juiste tijd daar te zijn om optimaal van de stroom gebruik te maken.

De stroom gaat daar in de juiste richting lopen om 13.00 uur en het is 40 mijl varen. Vertrek om 07.00 uur dan zijn we mooi op tijd.

Eenmaal buiten Berry Head krijgt de wind met 15 kn vat op de zeilen en gaan we met ruim 7kn richting Portland. De zee is rustig, Slight zoals ze dat hier noemen en wordt naarmate de dag vordert Moderate. Prima omstandigheden. Op de AIS zie ik een schip voor anker liggen precies in onze koerslijn midden in Lyme Bay. Wie gaat daar nou voor anker. Als kapitein moet je toch weten dat de meete jachten de kortste route tussen twee punten nemen. Naarmate we dichter bij komen blijkt dat we er net langs kunnen. Op 455ft passeren we puiloog. Wat een lelijke ogen heeft dat schip. puuloog-550Het vervoert Golden Energy(staat op de zijkant) zal wel dure benzine of zo zijn. Op de brug zien we wacht al even benauwd kijken of we hem niet gaan rammen maar dat zijn we echt niet van plan. Het reddingsvlot kan nog even in de verpakking blijven zitten.

Om 13.30 uur passeren we de Bill of Portland en krijgen welgesteld 10 minuten 3 kn stroom mee. Wouw daar moet je echt voor plannen. Maar het kan anders zijn dus wees gewaarschuwd.

In Portland harbour is dit jaar een geheel nieuwe haven aangelegd. Mede met het oog op de Olympische spelen voor zeilers. Wij gaan naar Weymouth Marina in de stad. Gezien het mooie weer is het druk op het strand en ook met jachten die binnen lopen.

Er moet een brug worden gepasseerd en die draait om de twee uur dus even afmeren aan een daarvoor beschikbaar ponton. Om 16.00 uur draait de brug en dat is over 1,5 uur.

Op advies van de havenmeester eten  we in de Dorset Yacht club. Voor ons Zeeuwen een prima gelegenheid het is er echt goedkoop voor een redelijke maaltijd.

01-08-2009

Maand drie van de omzwerving is begonnen. Wat gaat de tijd toch snel.

De dag begint met regen en T besluit maar een was te doen. Daarna shoppen voor de kost en de schotel richten voor het laatste SBS6 nieuws  vanavond. Na een paar dagen zeilen is het wel lekker een rustdag. Het washok is nogal klein en het is er dan ook zeer warm. Dus maar goed dat de zon nog niet schijnt. Van de havenmeester krijgen we te horen dat een tocht naar de Solent niet is aan te belvelen tenzij je van drukte houdt. Nou dat doen wij niet dus waarom niet naar de Solent? Het is daar de COWES week. Er zijn dan duizenden jachten op het water die allemaal eerst willen worden in de voor hen georganiseerde wedstrijden. We hebben dat 2 jaar geleden aan den lijve ondervonden. Naast ons kwam het ene na het andere jacht liggen tot 8 dik. Op elk jacht zijn acht bemanningsleden dat zijn 56 mensen die over je boot heen klimmen en ook nog eens terug komen. Daar knapt de boot niet van op. Volgende week gaat daar de Fastnet race van start dus ook weer druk. Als optie kunnen we naar de kanaal eilanden of ons gewoon in het strijdgewoel storten en overnachten achter de spijker. (het anker dus)