Falmouth naar Plymouth

29 juli 2009 - Plymouth, Verenigd Koninkrijk

27-07-2009

De dag begint met een zonnetje en zo nu en dan een paar spetters. We gaan eerst tanken want er moet weer wat diesel in de tank. In Engeland hebben ze een systeem waar je zelf kunt bepalen wat de prijs is. Tank je Diesel dan is het normaal dat dit volgens een 60-40% regeling gaat 60% voor propulsion en 40% heating. Je kan dat ook omdraaien maar het moet natuurlijk wel een beetje geloofwaardig blijven. Als je opgeeft dat je aan boord woont is het helemaal goedkoop. Inmiddels hebben we de Belgen weer ontmoet. Zij met de auto tot hier gekomen en hij met een opstapper van de live boot. Vandaag staat een tochtje de rivier op het programma. Mister B moet echter nog recupereren en wij gaan dus alleen. Het is een fraaie rivier Fal alleen hadden ze er niet zoveel schepen in moeten leggen. Blijkbaar gaat het slecht in de auto branche want hier liggen een aantal autotransportschepen opgelegd plus nog een paar Duitse vrachtschepen.

We zeilen tot het niet verder kan vanwege de wind en diepte. Het is afgaand tij en Truro kunnen we niet meer bereiken. Terug moet op de motor vanwege de wind tot we weer op ruimer water komen en weer kunnen zeilen.

Voor het eten zoeken we een goede FC. Na het eten bekijken we nog even de weerberichten. Deze zijn het zoals bekend niet met elkaar eens en het is nu 40kn of 20 kn wind. Toch gaan we morgen naar Plymouth. Vorig jaar met onze tocht naar de Golf van Biskaje hadden de Franse Meteorologen het altijd bij het rechte eind maar hier????

Opvallend is dat er veel jachten binnen gesleept worden. De meeste hebben problemen met de brandstof. Vuile Dieseltanks (water en bacteriën)verstoppen de filters nu ze in ruig water terecht komen. Er wordt te weinig op de motor gevaren waardoor vuil zich afzet op de bodem. In de interface tussen water en diesel ontstaat bacteriëngroei en die verstoppen je filters. Dus je tank eens schoonmaken voorkomt veel ellende en gebruik die motor ook eens. Halve kracht varen is niet goed voor een diesel. Zo’n motor wil werken, daar is hij voor gemaakt.

28-07-2009

Om 8.00 uur vertrek uit Falmouth. In de haven kan het zeil erop en met 120 graden en 17kn wind inkomend lopen we binnen no time onze rompsnelheid. Met drie boten varen we richting Plymouth. Een NL ,B en Zweed. Onderweg veel oproepen van marinevaartuigen over schietoefeningen in de buurt. We varen rustig door en negeren alle oproepen met de gedachte dat die niet voor ons bestemd zijn. In de buurt varen fregatten en het blijft stil op de radio. Een trimaran loopt ons op en ik vraag mij af waarom hij drie drijvers heeft. Als mijn Motor op twee poten loopt gaat het niet goed maar die tri vaart zo snel door op twee poten. Na 6 uur lopen we Plymouth binnen en zoeken een ligplaats. Die vinden we in St Annes Queen harbour. In de stadshaven is maar plek voor één boot. De Zweed vindt het maar niks en pikt uiteindelijk mijn plaats in de stadshaven in. Hij wilde wel alle details van wind, stroom en aanvaren van Plymouth van ons weten maar laat ons nu in de steek.

Onze B vrienden vinden het ook maar niets. Met zijn vieren dan een borrel drinken in de havenpub gevolgd door een maaltijd die prima smaakte. De haven is onrustig door de golfslag die op de afscheidingsmuur beukt en doorzet tussen defecte planken. Worden we vanavond in slaap gewiegd.

Er loopt een groot jacht binnen uit Mallorca. Een praatje leerde dat zij mee gaan doen aan de Fastnet race. Zij zijn in één ruk uit Palma de Mallorca gekomen. Als de wind in Fastnet zo blijft als afgelopen dagen dan kunnen ze hun lol nog op met >35kn wind. Het blijft in die streek maar waaien. Hier aan de zuidwestkust gaat het goed en zolang de wind west of zuidwest blijft kunnen we lekker verder.

29-07-2009

Vannacht waaide het Cats and Dogs en er is inmiddels ook regen bij gekomen kortom balle weer. Er staat teveel wind om te vertrekken dus blijven nog een nachtje en wachten tot het beter wordt.

Met een taxi naar een winkelcentrum hier 1,5km vandaan is een goede optie voor de middag.

Brixham en daarna Weymouth waar de basis ligt van onze scheepsnaam. Mogelijk treffen we nog wat roots aan die herinneren aan de goede duiktijden in Weymouth