Carrickfergus en Belfast

8 juli 2009 - Vlissingen, Nederland

07-07-09

Soms heb je wel eens geen zin om zelf voor de pot te zorgen en ga je uit eten. Nu was er naast de haven een redelijk goed restaurant waar  we met NL2 eergisteren hebben gegeten. Prima van de kost dus dachten we de andere dag mosselen te gaan eten. Zo gezegd zo gedaan en een paar dampende potten vol met zwarte schelpen komen op tafel. Met wat brood erbij smaakten ze best. T vond ze maar zanderig. Ik zeg nog ze worden hier zo van de boot aangevoerd en niet zoals in Yerseke prima schoongemaakt. Ze at dapper door. Totdat T een anderhalve mossel ontdekte. Het lijkt erop dat deze tweeslachtig is. Ze rukt dat ding eraf en had gelijk pikzwarte handen van de modder. Een slikmossel dus. Toch maar even de bediening geroepen en de chef kwam met excuses. Nee een extra potje hoeven we niet meer. De pot werd van de rekening afgetrokken.

Vroeg uit de veren want het tij is hier erg sterk en dat moet je goed benutten. Om 6.30 uur is het slack of kentering dus willen we buiten zijn.

Het eerste waypoint iets te dicht onder de wal geplot en we worden door de stroom naar de rotsen gedreven. De motor moet even bij, want op het zeil hebben we te weinig power om de stroom van 5 kn te weerstaan. Eenmaal door de rafelingen (overfalls) draaikolken(eddies) en wat meer in het water aanwezig is konden de zeilen weer het werk overnemen. Eddies en overfalls-550Voor de wind met alles vastgezet en 4 kn stroom mee zeilen we langs de mooie kust van Noord Ierland. De wind nam nog wat in kracht toe in het Belfast Lough. In krap 5 uur liepen we Carrickfergus Marina binnen. De Marina ziet er perfect uit en je krijgt een mooie map met DVD, pen en info. In de buurt zijn grote supermarkten restaurants e.d.

Volgens ons zijn die Ieren ijdeltuiten want de meeste winkels bestaan uit barber shops. Nu komt dat bijzonder goed uit, want sinds half mei is er geen kapper meer aan ons hoofd bezig geweest. Dus we stappen een zaakje binnen en konden gelijk gaan zitten. Binnen een half uur stonden we weer kort geknipt buiten.

Morgen met de trein naar Belfast.

08-07-2009

Mail van winkelschip Helena in Middelburg dat de update voor onze plotterkaart beschikbaar is. Nu is het even moeilijk die op te halen en opsturen is ook geen optie. Tot op heden heeft de bestaande kaart nog geen echte problemen opgeleverd. De rotsen verlopen hier niet zoveel. Soms zie je ze en soms niet maar ze zijn er wel. Jammer maar we komen er nog wel om, maar alleen als de Westerschelde goed aangepast is. Er zijn daar nogal wat verandering aangebracht. Het duurt nog even voor we de Westerschelde weer opvaren. De route voor morgen staat al ingeplot op de oude kaart.

Via een schitterend stationnetje in Carrickfergus  zijn we met de trein naar Belfast gegaan. Van alle ellende die daar geweest is zie je niets meer. De stad oogt modern en er wordt volop gebouwd. Er zijn alleen veel bussen. Ze staan constant in de file of rijden met zijn allen met een supervaart achter elkaar aan. We zijn al aardig onthaast en al de blikken dingen in die stad hebben blijkbaar allemaal haast. Van het centraal station in Belfast kun je op je het treinkaartje met de bus mee tot in het centrum en ook weer terug. Nu kost een retour met de trein 10 P meer dan een enkel dus reizen is relatief goedkoop. Je gaat en stopt, in een dieselgedreven boemeltreintje, langs alle stations tussen Carrickfergus en Belfast. En het rijdt precies op tijd! Voor het stadhuis waren we nog even getuige van het maken van een schilderij door de Burgemeester van Belfast.Burgemeester Belfast painting-550 Wat het moest worden weten we niet, zal wel een of ander trust fonds zijn. In het Belfast Weel zijn we niet geweest want hetzelfde uitzicht heb je vanuit Victorian Center en nieuw winkelcentrum waar je met een lift tot in een glazen koepel Belfast (3)-550kan komen, vanwaar een prachtig uitzicht over Belfast. En dat is geheel gratis. De security guard boven vertelt nog wat je ziet, als je het hem vraagt.

Geld is altijd op dus even cashen uit de muur. Nu hebben we weer nieuwe bankbiljetten waar je in Engeland niet mee kunt betalen. Wat een land. Nog even en de vertrouwde € kunnen we gebruiken. In de Republic of Ireland betalen ze gelukkig met euro’s.

Van onze zoon en later neef C hoorden we dat we weer eens zichtbaar waren via de AIS website. Ja er zijn niet veel ontvangers en wij zenden maar een half watje uit dus ver komen we niet en zeker niet als je achter de bergen zit.

Morgen zakken we verder af naar Ardglass als tussenstop naar Dublin. In Dublin moet je in de stad kunnen afmeren en dat gaan we proberen.