Fishguard>>MIlford Haven

16 juli 2009 - Milford Haven, Verenigd Koninkrijk

15-07-2009

De wind komt uit de goede hoek en is met 5 kn wind en een redelijk vlakke zee uitstekend om direct richting Milford haven te gaan. Wekker loopt af om 4 uur. Om de tocht wat in te korten zullen we eerst Fishguard aandoen en de andere dag rond de kaap te varen. Naarmate de dag vorderde nam ook de wind toe en veranderde net iets teveel van richting om de koers naar Fishguard te kunnen volhouden. Dan maar een klap maken. Een jacht achter ons melde zich bij Abordport Marine Control. Dit blijkt een instantie te zijn die het gebied bewaakt als er schietoefeningen worden gehouden. S’middags om 15.00 uur zouden ze weer een exercitie houden. Dus nam ik de hoorn ter hand en melde me ook. Prima Sir we houden het in de gaten. Na een uur werd ik weer opgeroepen met de vraag om een update van de positie. Weer twee uur later:heeft u een radarreflector? Ja, O we kunnen u niet zien op de radar. Nu weet ik dat de reflector 6 mijl aan kan maar 30 mijl lijkt mij onwaarschijnlijk. Weer later nogmaals de vraag en ze wilden weten wat voor type reflector ik had. Dat was een vraag waar ik niet direct een antwoord op had. En om nu naar het voorschip te lopen met al dat buiswater had ik ook geen zin in dus een ronde bus van 25cm en ongeveer 60 cm lang. OK. Blijkbaar een nieuwe want dat schieten doen ze toch al een poosje. Enkele uren later nam  Annie 2 het jacht achter ons contact op met AMC de vraag of ze hun positie nog wilden hebben. Nee niet meer nodig de oefeningen zijn afgeblazen. Blijkbaar geen garantie dat het zeegebied op radar vrij is van schepen en jachten. Ook AIS hebben ze niet, want dat had ook nog een oplossing geweest. Al met al een leuke onderbreking van een zonnige en plotseling mistige tocht waarin de wind van 6kn toenam tot 24kn. De zee bleef goed te bevaren en in 9,5 uur hadden we 74 mijl door het water gevaren.

Er zijn plaatsen waar het behoorlijk hard stroomt zoals bij ons vertrekpunt daar kregen we 4 knopen mee en dat schiet lekker op.

In Fishguard harbour vonden we een boei waaraan afgemeerd op een beschutte plaats. Geen ankerwacht te lopen. Een dubbele meerlijn en we waaien niet weg.

Zo nu de planning voor morgen. Het tij loopt naar het zuiden om 5 uur dus weer vroeg op voor een kleine 40 mijl naar Milford Haven.

Die planning ziet er alles behalve leuk uit. Weer om 4 uur op 5 uur vertrek en dan is er al een uur van het tij verstreken bij Ramsey en Skomer Island. Om de bocht af te snijden kun je tussen de eilanden en de vaste wal door varen. Er kan bij springtij 6 kn stroom lopen dus je moet wel goed navigeren want er liggen wat harde obstakels hier en daar. Boeien kennen ze daar niet dus je moet 100% op de plotter vertrouwen. Tussen Skomer Island is het niet breder dan 80-100 meter om te varen.

We zijn net op tijd bij Skomer en krijgen even stroom tegen bij het invaren van de Jack sound maar gelijk weer mee in de Broad sound.

We varen Milford haven binnen en na een mijl of 5 heb je Milford marina. We melden ons via de VHF14 en krijgen te horen dat de sluis niet werkt. Meert u maar af bij het wachtponton. Gelukkig viel de wachttijd mee en na 20 minuten konden we naar binnen. Nooit nat tijdens de vaart maar wel met afmeren. Het is pannenkoekentijd en de kachel gaat aan om ons op te warmen en het natte spul te drogen.

Volgende stop zal Padstone worden 75 mijl verder. De weerberichten geven echter 4 dagen slecht weer af. We zien wel ,misschien zaterdag een klein window.