Scarborough>>Hartlepool

15 juni 2009 - Vlissingen, Nederland

14-06-2009

Tijdens onze wandeling over de boulevard van Scarborough ontdekten we nog een piratenschip verdekt opgetseld tussen wat vissersboten.

Duif was vanochtend vertrokken met achterlating van veel spul uit zijn achterste. Het dek moest dus geschrobd worden. De zon staat weer volop zijn werk te doen dus maken wij ons op voor vertrek. De generator zal blijven draaien en plaats aan een ponton komt nog niet vrij. Tenslotte willen we ook wat achterstand inhalen. Even betalen in de vuurtoren en we kunnen  de zee weer op.

Kort onder de wal gebleven om toch ook wat van de mooie kust te kunnen zien moeten helaas weer op de motor. By Withby draaide de wind voldoende om weer te kunnen zeilen. Hard gaat het niet maar we kunnen toch niet naar binnen in Hartlepool Marina als we te vroeg aan komen. Zodoende een rustige zeiltocht en de rest van de power kwam van de stroom die we gratis meekrijgen.

Uiteindelijk zijn we nog te vroeg in Hartlepool en moeten nog één uur wachten alvorens we naar binnen kunnen. Met nog 10 cm onder de kiel gaan we de sluis in. Er ligt gewoon een drempel voor de ingang want de sluisdrempel zelf gaf 5,8 meter aan terwijl 50 meter daarvoor 1,8 m gemeten was.

De aanloop is gemakkelijk als je het leading light volgt wat op het bedieningsgebouw staat. 308 graden is de aanloop. Wit licht ok, groen beter, geen licht uit koers. Het luistert nauw.

Hartlepool Marina is een moderne haven met vele voorzieningen.

Het weer was zo rustig dat een foto van de lucht in het water mogelijk was (sky shine)

Aangezien het waszak aardig vol raakt is T de was gaan doen, opdat we weer voldoende schone kleren hebben.

Vanmiddag naar de super om te storen, want de volgende bestemming wordt een ankerplaats bij de Farne islands of Holy island. Dit moet een mooi natuurgebied zijn. Via de mail krijgen we meer informatie over het goede resultaat dat onze zoon heeft bereikt in een amuse kookwedstrijd. Dank daarvoor zo blijven we goed geïnformeerd.